понеділок, 20 квітня 2020 р.

Урок 29 Тема: Музика на сцені та на екрані. .


Урок  29                                                                                          
Тема: Музика на сцені та на екрані. .

Мета: Збагатити уявлення учнів про музику до кінофільмів у творчості композиторів.Розширити розу­міння учнями понять «регтайм», “джаз”.
Розвивальна: розвивати мистецький  світогляд, естетичний  смак учнів;
Виховна: прищеплювати  учням  зацікавленість  музичним  мистецтвом, зокрема  інструментальною  музикою.
Музичний  матеріал: С.Джоплін «Регтайм», «Український віночок» сл. І. Голяш, муз. Л. Стельмащук.

Музика супроводжує людину все життя. Ви її чуєте, переглядаючи телевізійні передачі, фільми, мультфільми. Будь-яку сучасну кінострічку завжди супроводжує музика. Чимало відомих композиторів працювали в кіно: І. Дунаєвський, С. Прокоф’єв, М. Скорик, Є. Станкович, Д. Шостакович, А. Шнітке та ін.
Музика в театрі, кіно, на телебаченні може ілюструвати дію, грати одну з головних ролей, розкриваючи зміст спектаклю, кінофільму, передачі; підкреслювати емоційний стан, настрій героїв.
Коли кіно з’явилося на світ, воно було мов немовля, бо не вміло говорити. Дуже дивно: люди розмовляють, рухаються, вітер розкачує дерева, але нічого нечутно. Що робити? Вирішили поставити музичний інструмент і посадити людину, яка буде «озвучувати» фільм. Людину, котра грала на музичному інструменті, назвали тапером (від французького — «стукати», «ударяти»). Саме музика, оживляючи «картини, що рухались», допомагала яскравіше, глибше переживати зміст фільму.

Перегляньте фрагмент фільму «Людина з бульвару Капуцинів». Яке враження справив новий вид мистецтва на глядачів? Розкажіть.
Які спектаклі або фільми привернули вашу увагу саме яскравою музикою?
Найчастіше німі фільми супроводжувала музика регтайму. Слово це означає «рваний» або «розірваний час» (конкретно термін «rag» означає звуки, що з’являються між долями такту). Це специфічний жанр імпровізаційного музикування, джерелом якого стала творчість піаністів, які використовували характерні ритмічні зрушення, «неправильні» акценти під час озвучування фільмів.

Реґта́йм (від англ. rag — розірваний, англ. time — час) — жанр американської музики, початково виник як спосіб гри на фортепіано, який імітував звучання банджо, а в 90-х роках XIX століття розвинувся як інструментальна форма. Назва реґтайм поширилася завдякі п'єсі Вільяма Біба «Ragtime March» (1897). Поряд із блюзом, реґтайм є одним із найважливіших джерел, з яких виник джаз.
Мелодійні і тональні структурні якості реґтайму мають європейське походження, а тематичний матеріал спирається на марші та європейську танцювальну музику — вальскадрильмазуркуменует, та ін. Хоча реґтайми є фортепіанною музикою, фортепіанотрактується тут скоріше як ударний — техніка гри ґрунтується на стакатних звучаннях, акордових ударах, жорстких, насиченаполіритмією.
Чіткий, рівномірно акцентований маршовий ритм четвертними нотами у супроводі (бас — на сильній долі, а відповідний акорд — на слабкі вісімки) протиставлений гостро синкопованій мелодії, де чергуються окремі ноти з акордами, що мають вдвічі коротшу тривалість (восьмі ноти). Реґтайму звичайно передує інтерлюдія. Виконують реґтайми у помірному або швидкому темпі.
Своєрідність ритму цієї форми дуже широко використається в професійній музиці, зокрема це твори А. Дворжака на американську тему (симфонія «З Нового Світу» і струнний «Американський квартет»), «Реґтайм» (1918) І. Стравінського для одинадцяти інструментів, деякі твори Д. МійоП. ГіндемітаЧарльза Айвза та інших.
         Слухання.
Скотт Джо́плін, (Scott Joplin, нар. між червнем 1867 та січнем 1868, східний Техас — помер 1 квітня 1917) — афро-американский композитор і піаніст, автор 44-ох регтаймів, двох рег-опер, двох симфоній, а також посібника з гри фортепіанного регтайму. Однак за життя його музика сприймалася афро-американською громадою як «занадто біла», а білими — навпаки, як «надміру чорна» не відповідна класичним канонам. Визнання Скотт Джоплін отримав лише після смерті.
Скотт Джоплін народився в 1868 році у маленькому містечку Тексаркана, у родині колишніх чорних рабів. У віці 12-ти років він уже вмів грати на різних інструментах, знавноти, чому його навчив чорний музикант, що жив по сусідству. Вже з дитинства він заробляв грою на піаніно.
Згодом Джоплін вступає на навчання до Смітовського музичного коледжу в Седалії. У 1899 року з'являється його регтайм «Кленовий аркуш» (названий так на честь однойменного клубу), ноти якого добре продаються, а сам рег завойовує широку популярність.
У 1900 року Скотт Джоплін зустрічається з Альфредом Ернстом, що був тоді директором Хорально-симфонічного товариства в Сент-Луїсі. Ернст писав:
«Роботи Джопліна в області регтайму настільки оригінальні, відрізняються такою індивідуальністю й настільки мелодійні, що я схиляюся до думки, що він зможе створити щось чудове в композиціях більше високого класу, якщо ознайомиться з теорією музики й законами гармонії»
.У 19011903 Скотт Джоплін навчається в Ернста. В цей час він написав 16 композицій, серед яких його знаменитий «Entertainer» («Витівник»), а також «Плакуча верба», «Алабамский вітерець», «Соняшник» та інші.
При цьому Джопліна засмучувало, що жанр, в якому він працював, вважався чимось другосортним, і що американський музичний світ не визнає його «справжньою музикою»… Це спонукало музиканта звернутися до більш «високих» музичних жанрів, зокрема він пише музику до балетуоперу «Почесний гість», а в 1911 році він закінчує оперу в трьох актах «Тримониша», фактично першу дійсну американську оперу. В опері містилися заклики до своїх чорних братів покінчити з марновірствами старого життя, Джоплін закликав учитися й ставати самостійними. Незважаючи на всілякі зусилля йому вдалося лише один раз показати цю оперу в театрі (ГарлемНью-Йорк), причому на оркестр грошей не знайшлося, а за піаніно сидів сам Джоплін; артисти грали майже задарма, але публіка зустріла постановку з невеликим ентузіазмом(можливо, не бажаючи згадувати давні роки на бавовняних плантаціях); преса її майже не помітила.
Подальші пошуки Джопліна в цьому напрямку не мали успіху. З 1916 музикант страждає на слабоумство та параною, невдовзі був госпіталізований до Манхетенського госпіталю. 1 квітня 1917 Скотт Джоплін помер у бідності та скруті.
Популярність регтайму, що досягла піку на самому початку століття, стала гаснути. Тому було кілька причин: і своєрідна складність його виконання (спеціальний ритм вимагав професійності), публіці перестали подобатися «рубаний» ритм і дисонанси, озлобилися й «моральні» супротивники, які приписували регтайму всі негативні якості, властиві малопочесним місцям, де його часто грали.
Проте з кінця 40-х Скотта Джопліна починають згадувати, з'являються статті про нього і про регтайми. У Каліфорнії в 1966 р. починає видаватися журнал «Rag Times» з гаслом «Скотт Джоплін живий!». Піаніст й історик музичної культури Джошуа Рифкін, зайнявшись регтаймом як «попередником джазу», побачив, що цей музичний стиль є цікавий сам по собі — і в 1970 р. зробив кілька його записів, які відразу ж були розпродані у великій кількості.
У 1974 регтайми Скотта Джопліна використав Голлівудський режисер Джордж Хілл, у фільмі «The Sting» («Пастка»), що у 1974 р отримав «Оскара». Пізніше в Атланті,ВашингтоніХ'юстоні і, нарешті, у Нью-Йорку була поставлена опера «Тримониша». Опера скрізь пройшла з великим успіхом, а її автор посмертно був нагородженийПулітцерівською премією.
У Сент-Луїсі, де він прожив багато років, був організований його музей, у 2000 році в цьому місті також була поставлена опера «Тримониши». Регтайми Джопліна були використані також Дж. Гершвіном у «Поргі і Бесс», Ірвінгом Берліном та іншими композиторами.
Скотт Джоплін, «Регтайм».

Що вас вражає у прослуханій музиці? Простукайте і охарактеризуйте її ритм.
Уявіть, що вас запросили взяти участь в озвучуванні популярних кінофільмів, представлених на афішах. Яку музику ви б запропонували? Поясніть свій вибір.
         Вокально-хорова робота.
Розучування пісні “Український віночок.”. Звертайте увагу на чистоту інтонування, дихання, дикцію.
         Підсумки уроку.
1. Які відомі композитори створювали музику до кіно?
2. Яку роль відіграє музика в кіномистецтві?
3. Уяви, що з кіно- та мультфільмів зникла музика. Що відбудеться?
4. Подумай, фільм на яку тему можна озвучити піснею «Український віночок».
5. Музичний проект. Підготуйте проект «Музика в українському кіно». Використайте кінострічки, які подобаються вам і вашим рідним.












Немає коментарів:

Дописати коментар