Урок 29.
Тема: Загадкові Індія, Китай і Японія
Мета:
• навчальна: визначити своєрідність і
спільні риси українських і російських народних пісень; з’ясувати жанрову
подібність пісенної творчості обох народів на прикладі протяжних ліричних і
танцювальних народних пісень.
розвивальна:
розвивати предметні та міжпредметні
компетентності
і творчі здібності учнів, навички кантиленного співу. Збагачувати слухацький
досвід, емоційну сферу;
• виховна: виховувати в
четвертокласників почуття патріотизму та інтернаціоналізму. Формувати поважне
ставлення до культури свого та інших народів.
Музичний
матеріал: Петро Чайковський, Китайський танець із балету
«Лускунчик». «Вишня» японська народна пісня; Д. Кабалевський, Варіації на
японську народну пісню «Вишня».Вишня» японська народна пісня (за бажанням
вчителя проспівування мелодії пісні) « Прогулянка з батьком» індонезійська
народна пісня (розучування)
Ми подорожували різними
країнами, які знаходяться або поряд з Україною, або на великій відстані від
неї, та знайомилися з особливостями музичної культури кожної з них і дійшли
висновку, що, навіть не знаючи мови твору, ми розуміємо музичну мову, яка в
багатьох народів містить чимало спільних рис (хоча й існує національна
своєрідність музики). Музична мова інтернаціональна.
ОСНОВНА ЧАСТИНА
Японія – сучасна, високорозвинута держава
Сьогодні ми помандруємо
до далекої азійської країни – Японії. Вона розташована на островах Тихого
океану, які розтягнулися довгим ланцюжком.
В Японії чимало діючих
вулканів; це є однією з причин частих землетрусів. Найбільший згаслий вулкан –
Фудзіяма – є символом цієї країни і предметом напіврелігійного
поклоніння.
Японія – високорозвинута індустріальна держава; вона славиться якістю та сучасністю своєї техніки, побутових приладів тощо.
Японія – високорозвинута індустріальна держава; вона славиться якістю та сучасністю своєї техніки, побутових приладів тощо.
Вона
також давньої та високорозвиненої культури. Викликає захоплення мистецтво
японських майстрів: живопис, архітектура, література, театр і декоративне
мистецтво (наприклад, ікебана – вміння складати квіткові композиції, бонсай –
вирощування карликових кімнатних дерев). Далеко за межі держави вийшли
традиційні японські види спорту – боротьба дзю-до, бокс і карате.
Дуже
складною є японська писемність. Основу її складають ієрогліфи, запозичені в китайців
і пристосовані до особливостей японської мови. Щоб прочитати газету, потрібно
знати біля 2 тис. знаків, а взагалі їх більше 10 тис.
Му́зика Япо́нії—
сукупність усіх традиційних і новітніх музичних мистецтв,
що були створені і розвинені мешканцями Японського
архіпелагу, включаючи айнів Хоккайдо і рюкюсців Окінави. В
цілому, музика Японії поділяється
на традиційну,
так звану «брудну музику», до якої окрім придворної чи театральної музики
старовини і середньовіччя інколи зараховують народні музичні
практики, та популярну або сучасну музику, яка включаює в себе
різноманітні музичні жанри і напрямки, що були започатковані з середини 20 століття та
існують посьогодні.
Історія розвитку японської музики виразно ділиться
на декілька етапів, відповідних важливим
періодам економічного і культурного розвитку Японії. У ході архелогіческіх
розкопок на Японських островах були виявлені окарина і кам'яний свисток. Ці
інструменти датуються періодом Дзьомон. Не виключається і застосування як
ударних інструментів керамічних судин. Товариство тог8о
часу характеризується як суспільство рибалок,
збирачів та мисливців, в духовному житті яких панувала магія. Музика, природно, є частиною магічних
ритуалів.
Майже
все різноманіття музики імператорського двору з настанням новітнього часу було
об'єднано терміном гагаку.
В даний час навчання традиціям
гагаку, як одному з видів національно музичної класики, ведеться в Токітйском
університеті мистецтв та Державної консерваторії, існують товариства любителів
гагаку.
У
міській культурі поруч з палацовою музикою популярністю у різних верств
населення користувалися пісеньки на сучасний лад, виконувалися професійними
співаками і танцюристами, розважальні сценкті, подання денгаку, тісно пов'язані
з земледельчіскімі обрядами.
У період Асігака (1336-1573) різноманітна музичні театральні традиції починають синтезуватися у своєрідний культурний комплекс - театр ноо. Фольклорніуявлення влаштовувалися при храмах і носили ілюстративно-розповідний характер.
У період Асігака (1336-1573) різноманітна музичні театральні традиції починають синтезуватися у своєрідний культурний комплекс - театр ноо. Фольклорніуявлення влаштовувалися при храмах і носили ілюстративно-розповідний характер.
Після
падіння сьогунату Токугава театр ноо став загальнодоступним.
На
рубежі 16-17 ст. виник театр ляльок.
Після
буржуазної революції Мейдзі почався активний процес засвоєння європейської музичної культури,
для чого спочатку використовувалися традиційні інститути, зокрема департамент
гагаку. Проте вже з 1872 року в школах було введено навчання співу в
європейській манері, а з 1887 року відкрилася Токійська музична школа, гда викладання здійснювалося з помощю
запрошених з Європи і Америки діячів культури. Почалася концертна діяльність низки
європейських виконавців. З XX століття почали проявляти активність японські
композитори.
Після
закінчення Другої світової війни відбулося швидке оволодіння яполнскімі
музикантами різного роду виконавської і композиторської техніки. У 1946 році
була відновлена японській ліга сучасних композиторів. Були організовані оркестри
і опрения трупи, відкриті нові музичні школи і коледжі, виникла безліч
невеликих об'єднань композиторів. Створені композиції в традиціях європейської
музики 19 - поч. 20 ст. і додекафонной техніки.
У 1955 році відкрилася студія електронної музики. Почали проводяться фестивалі
сучасної музики.
Відомості про Індонезію – країну тисяч островів
Індонезію називають країною близько 13 з половиною тисяч островів. Цей великий острівний світ наче створює природний міст, що поєднує Азію з Австралією.
Індонезію називають країною близько 13 з половиною тисяч островів. Цей великий острівний світ наче створює природний міст, що поєднує Азію з Австралією.
Індонезія
відрізняється виключним багатством флори та фауни. Більша частина архіпелагу
вкрита вічнозеленими джунглями, де тільки квіткових рослин нараховується
близько 24 тис. видів. Саме в індонезійських джунглях ще зберігся орангутанг –
людиноподібна мавпа.
Індонезія
славиться на весь світ величною спорудою – буддійським святилищем Боробудур,
який свідчить про високий рівень розвитку матеріальної та духовної культури ще
в далекі часи.
Столицею
Індонезії є Джакарта – сучасне місто з висотними будівлями, розвинутою
торгівлею та високою культурою.
Індійська
музика — включає розмаїтість живих й історичних жанрів
народної, популярної, естрадної й класичної музики. Індійська класична музика,
представлена традиціями карнатак і хіндустані, сходить до Самаведи й описана як
складна й різноманітна система, що впливає на зовнішній і внутрішній світ, у
ряді трактатів перших століть нашої ери і середньовіччя. У сучасності вона
пов'язана з високою традицією й особливо з релігійною практикою. Народна музика
важлива для збереження ідентичності численних народів Індії. У період
мусульманського завоювання індійська музика увібрала й асимілювала ряд традицій
й інструментів арабської музики, а в період європейського колоніального панування —
елементи й інструменти музики Європи. В XX столітті індійська музика
задопомогою ряду видатних європейських та американських музикантів, а також
кінематографу й рухів хіпі, нью-ейдж, прозелітичного вайшнавізму й інших стала
одним зі значних компонентів музичної розмаїтості загальносвітової культури.
Індійська музика є
однією з найдревніших і самобутніших музичних культур. Її витоки до
цивілізацій Хараппи і Мохенджо-Даро (3-є тис. до
н. е.). Важливий етап розвитку індійської музики пов'язаний з найдавнішими
літературними пам'ятниками — Ведами, представлений
речитацією священних текстів Ригведи і більш
розвинутими мелодичними взірцями гімнотворчості, зафіксованими в Самаведі (веда мелодій).
Поряд з культово-ритуальною ведичною традицією існували розвинені форми народного
і світського мистецтва.
Видове, жанрове,
ладово-ритмічне багатство індійського фольклору пояснюється тим, що
Індія — країна поліетнічна, багатомовна. Поширені:
·балади
(які часто розігруються як народні вистави на епічні і історичні
сюжети) — повала і лавані в Махараштрі, бурракатха в Андхрі, пабуджі в Раджастхані,пандавані в Мадх'я-Прадеш;
·пісенно-танцювальні
форми — гарба в Гуджараті, суа в Мадх'я-Прадеш, колаттам в Кералі, чакрі в Кашмірі;
Інструментарій
включає:
·духові — комбу, сингх (різновиди
рога), тиручиннам, карна (прямі
труби), бансури, муралі, алгоза (флейти), пунги, махуди, гхонга, мохори, нагасар,
сурнай, нафери;
·струнно-щипкові — ектар, дотара, тунтуне, джантар;
·струнно-смичкові — камайча, банам, саринда.
У
народної китайської музики глибоке коріння і велика історія. Протягом 5 тисяч
років існування Китаю вона, поряд з шахами, живописом, поезією і каліграфією,
була важливою частиною традиційної культури.
Стародавні китайці звертали велику увагу на
спокій та гармонію з природою. Тому для досягнення такого стану вони
використовували глибоку і красиву музику.
Зокрема, дуже цінним музичним інструментом вважалися гуцінь (цитра, щипковий
інструмент) і ерху (китайська скрипка), оскільки вони здатні створити музику,
що виходить за рамки буденного світу, можуть очистити від поганих думок і
зробити людину шляхетною.
Китайський ієрогліф «музика» («юе») складається
з «дерева» («дерев'яної основи») в нижній частині і шовкових струн — у верхній,
зображуючи музичний інструмент. Посередині між струнами у верхній частині зображено
пристосування для настроювання інструменту.
Не випадково і те, що ієрогліф «музика» («юе»)
має ще одне значення — «радість», «насолода» (в цьому значенні він вимовляється
як «ле»). За легендою, китайці не знали, який ієрогліф намалювати для позначення
«щастя» і «радості». Як відомо, життя нелегке і часто сповнене різних
розчарувань і проблем, тому кожна людина прагне
щастя. Є багато способів, щоб відчути себе щасливим, і один із них —
послухати гарну красиву музику. Розуміючи це, давні китайці надали ієрогліфу
«музика» друге значення — «щастя», «радість».
Музика і щастя в уявленнях китайців стали
невіддільними: музика робить людину щасливою, а щастя надихає людину співати і
грати музику.
Вважалося, що китайська музика виробляє
цілющий ефект, тому в стародавньому Китаї її використовували для лікування
хвороби, очищення свідомості, заспокоєння і нормалізації біоритмів тіла людини.
Саме тому стародавня китайська музика, на відміну від сучасної, повинна була
виконуватися розмірено і повільно. Пізніше виявили, що багато трав також можуть
зцілювати людей від хвороб, і тодіієрогліф «музика» був
доповнений верхньою частиною — «травою», і ця нова картинка — «музика» +
«трава» — стала новим ієрогліфом зі значенням «ліки».
Таким чином, китайську музику можна цілком
обґрунтовано вважати першими ліками, якщо не в усьому світі, то, принаймні, в
Китаї.
Китайська музика: інструмент
гуцінь
Гуцінь — семиструнний щипковий музичний
інструмент, винайдений 3 тис. років тому, на російську мову часто
перекладається як «цитра». До наших днів дійшло близько 150 стародавніх нотних
записів і більше 3 тис. композицій для виконання на гуцінь.
Гуцінь видає густий, насичений і вільний звук.
Його музика поєднує красу мелодики і ритму, глибокий зміст і скромність
форми.
Життя в мальовничій місцевості, повага до
оточуючих, спокійний стан і щирість при грі на гуцінь дозволяє людині злитися з
природою «в один акорд» і відчути тонкий і невидимий світ. Саме про це писав у
своєму вірші стародавній мислитель Цзікан:
Споглядаючи повернення лебедів,
Перебираючи 5 струн,
У гармонії з природою
Душа налаштовується на високий лад.
Чари китайської музики
Гуцінь
у стародавній китайській музиці вважався синонімом гідності, мудрості і
елегантності. Є чимало історій про те, як шляхетні мудреці Китаю вчилися грати
на цьому інструменті.
Так,
якийсь Ши Вень жив у Період Весни та Осені (Чунцю, 770—476 рр. до н.е.). Він
вирішив вступити в учні до відомого виконавця на гуцінь Ши Сяну, бо чув, ніби
його музика так зворушлива, що птахи танцюють їй в такт, а риби вистрибують із
ставка під її звучання.
Ши
Сян прийняв Ши Веня в учні. Однак, здавалося, останній був так нерадив у
навчанні, що після 3 років не міг зіграти навіть простої партитури. Ши Сян тоді
сказав: «У тебе немає здібностей для вивчення музики, і ти не уважний під час
практики». Ши Вень відповів: «Не те, що я не можу налаштувати інструмент і
підібрати тональність. Справа також не в тому, що в мене не виходить зіграти
цілу партитуру. Просто відтворення, музичний лист або ритм не цікавлять мене.
Моє справжнє бажання лише в тому, щоб за допомогою музики висловити серце! Поки
я по-справжньому не зможу цього досягти, то буду продовжувати нерішуче
перебирати струни. Майстер, будьте ласкаві, дайте мені ще шанс, почекайте
якийсь час і тоді побачите, чи будуть у мене успіхи!»
Намагаючись
перебувати в спокійному стані, Ши Вень щодня займався музикою і намагався
відчувати її серцем, одночасно удосконалюючи свою свідомість і концентрацію.
Через деякий час він пішов провідати вчителя. Ши Сян запитав: «Як успіхи в
музиці?» Учень відповів упевнено: «Тепер моя музика і серце злилися в одне
ціле. Будь ласка, послухайте, як я буду грати».
І
ось Ши Вень взяв гуцінь у руки. Спочатку він перебирав струни металевого
звучання (відповідно до давньої китайської теорією про 5 елементів: метал,
дерево, вода, вогонь і земля), і його музика навіяла відчуття осені (з теорії
про 5 елементів, метал представляє осінь). Ши Сян відчув, ніби м'який осінній
вітерець овіяв його обличчя, і навколо все ніби набуло осінньої позолоти.
Потім
Ши Вень заграв на струнах деревного звучання, які викликали почуття початку
весни (дерево відповідає весні). Ши Сян відчував, як у його вухах пробіг теплий
весняний бриз, і природа стала прокидатися.
Після
цього Ши Вень перебирав струни водного звучання, викликаючи відчуття початку
зими. Учитель відчув, ніби його оточили сніг і мороз, а річки зупинили свою
течію, скуті льодом.
Потім
учень заграв на струнах вогняного звучання, щоб висловити відчуття травня. Ши
Сян відчув прихід літа — весь сніг розтанув.
Перед
закінченням свого твору Ши Вень перебрав всі струни, змусивши їх звучати
гармонійно. Раптом Ши Сян відчув, як подув легкий вітерець, а над ним почали
збиратися хмари. Йому здалося, ніби еліксир безсмертя був посланий з небес, і з
землі засочилась чиста весна.
Захоплений
музикою Ши Веня, учитель вигукнув: «Ти граєш чудово! Я наче увійшов у твій світ
музики, ти показав справжню красу!»
Згодом
Ши Вень став знаменитим музикантом в своїй державі.
Ерху — китайська скрипка
Ерху
є двострунний смичковий інструмент. Граючи на ньому, виконавець може висловити
складну гаму почуттів.
Знаменита
виконавеця китайської скрипкиерху,
пані Ци Сяочунь, яка виступає з сольними номерами на популярних концертах Shen
Yun, присвячених китайському Новому року, навчилася грі на цьому інструменті у
свого батька.
Спочатку
Ци Сяочунь було дуже важко вчитися. Протягом усього року батько навчав її під
відкритим небом, у будь-яку погоду. В інтерв'ю The Epoch Times вона сказала, що
раніше вважала його «найжорстокішим батьком у світі», але пізніше зрозуміла,
наскільки глибока його любов до китайської музики.
«Під
час уроків часто нас оточували натовпи людей. Вони уважно стежили за нами і
слухали протягом багатьох годин нашу музику, притупуючи ногами і киваючи
головою. Зараз я розумію, навіщо мій батько терпів стільки мук, щоб зробити з
мене музиканта ерху — він мріяв, щоб я з'єдналася серцем і душею з китайським
мистецтвом і за допомогою музики давала радість, надію і внутрішню силу тим,
хто прагне до краси і світла, незважаючи на несприятливі умови ... »
Таким
чином, стародавня китайська музика, на відміну від західної, відрізняється
глибиною і таємничістю. Знамениті виконавці китайської музики, які залишили
свій слід в історії, були, у першу чергу, людьми з відкритою душею і спокійним
шляхетним характером. Вони стежили за своїми думками, домагаючись чистоти
свідомості і гармонії з навколишньою природою. Перебуваючи в такому стані, вони
могли грати щиру і красиву музику, від якої мимоволі з'являлися сльози на очах.
Музикант традиційної китайської музики міг передати слухачам будь-які почуття,
будь то щастя, горе або туга. Міг він також заспокоїти або навіть вилікувати
хворобу за допомогою музики.
4.
Слухання.
Демонстрація
японської народної пісні. Своєрідна і музична мова японського народу.
Послухайте
переклад японської народної пісні. Що незвичайного ви почуєте у звучанні
музики?
Про
що розповідається у пісні?
(Звучить
японська народна пісня «Вишня»)
Характер музики створює
образ чогось ніжного, дорогого людині.
У
ній розповідається про вишню. Цьому дереву приділена така увага, оскільки
японці з особливим трепотом чекають весняного цвітіння сакури – японської
вишні. У ці дні вони милуються рожевими, махровими, ніжними квітами.
Вишню
(як і хризантему) вважають національним символом Японії.
Відомості про пентатоніку
Мелодика
пісні є своєрідною. Вона будується на пентатоніці (одному з ладів народної
музики).
Пентатоніка – це п’ятиступеневий звукоряд, в якому відсутні напівтони.
Пентатоніка – це п’ятиступеневий звукоряд, в якому відсутні напівтони.
Характерною
особливістю цього ладу є п’ятизвуччя. Якщо зіграти на фортепіано на чорних
клавішах, ви почуєте саме пентатоніку.
Угорський
композитор і педагог Золтан Кодай говорив, що пентатоніка є зручнішою для
розвитку слуху, її легше сприймати та виконувати.
Видатний
російський композитор і педагог Дмитро Борисович Кабалевський використовував
мелодії японських народних пісень своїй творчості. Саме так сталося і з
японською народною піснею «Вишня».
Прослухайте
твір Дмитра Кабалевського, написаний на мелодію цієї пісні...
І спробуйте визначити форму твору російського композитора.
І спробуйте визначити форму твору російського композитора.
(Звучить:
Д. Кабалевський. Варіації на японську народну тему)
Твір Дмитра Кабалевського написаний у формі варіацій.
Варіації – це форма музики, яка складається з теми та її видозмінених повторень (варіацій).
Твір Дмитра Кабалевського написаний у формі варіацій.
Варіації – це форма музики, яка складається з теми та її видозмінених повторень (варіацій).
Вокально-хорова робота
Розспівування
Індонезійська народна пісня «Прогулянка з
батьком» .Ми прослухали індонезійську народну пісню «Прогулянка з
батьком». Цей твір підтверджує думку про інтернаціональність музичної мови,
адже він має багато спільного з музикою інших народів.
ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Сьогодні ми
познайомилися з музикою японського народу. Незважаючи на її своєрідність, вона
нам зрозуміла, адже музична мова є інтернаціональною. Сьогодні ми говорили про зрозумілість та інтернаціональність музичної
мови і познайомилися з індонезійською народною піснею, характер якої близький
музиці будь-якого народу.
Немає коментарів:
Дописати коментар