понеділок, 6 квітня 2020 р.

Урок 27 Тема: У музичному театрі: балет


Урок  27                                                                                       
Тема: У музичному театрі: балет

Мета: поглибити знання учнів про балет. .Розширити розу­міння учнями поняття «балет». Розширити знання учнів про творчість С. Прокоф'єва.
Розвивальна: розвивати мистецький  світогляд, естетичний  смак учнів;
Виховна: прищеплювати  учням  зацікавленість  музичним  мистецтвом, зокрема  інструментальною  музикою.
Музичний  матеріал: С.Прокоф’єв балет «Попелюшка» фрагменти, «Школяри-школярики» вірші О.Враторьова муз. О.Злотника.

 Прочитайте невеличкий уривок.
 ...Все одразу стихло. Скрипки замовкли, і музиканти, і гості мимоволі задивилися на незнайому красуню, яка приїхала на бал пізніше за всіх. Принц посадив свою гостю на найпочесніше міс­це і, коли заграла музика, підійшов до неї та запросив до танцю. Дівчина танцювала так легко й плавно, що всі замилувалися нею.
...Вона забула про все на світі, навіть про те, що має вчасно по­вернутися додому, і схаменулася лише тоді, коли годинник про­бив північ. Дівчина схопилася й побігла швидше за лань. Принц кинувся за нею, але її — наче й не було. Лише на сходинках зали­шився маленький кришталевий черевичок...
(За Ш. Перро )

    Який чудовий світ розкриває цей уривок? (Світ казки.)
   З якої казки цей уривок? (Із казки «Попелюшка».)
   Яка музика написана на цей уривок казки?
   Який жанр використано при її написанні — пісню, романс, кантату чи балет?
   Який композитор написав балет на сюжет цієї казки? (С. Прокоф'єв.)
   Пригадайте хвилююче-поетичну мелодію вальсу з бале­ту «Попелюшка» та відтворіть характер музики рухами. (Метод пластичного інтонування.)
Звучить фрагмент «Вальсу».
Основна  частина
 Отже сьогодні разом із казкою, чудовою музикою балету ми вирушаємо в казковий балетний світ.
Ви вже знаєте, що музика й слово звично й природно поєдну­ються у пісні, думі, романсі, опері... Але є такі музичні жанри, в яких література присутня безсловесно, ніби таємнича невидимка.
Неможливо уявити без музики такий театральний жанр, як балет — музично-драматичний твір сценічної дії, зміст якого пе­редається за допомогою хореографії (танцю). У ньому музика (ін­тонація) й танець відіграють роль слова, відтворюючи розвиток сюжету, розкриваючи характери та стосунки дійових осіб.
Як же створюють балет? Що лежить в основі балету?
Балет — це чарівне царство музики й танцю. В основу кожно­го балету покладено літературний сюжет. Музика розповідає пре­красні історії про чарівних принцес і принців, про мужніх і геро­їчних людей, про дружбу, відданість і любов. І жодного слова... Однак усе зрозуміло.
Уявіть, що ви — композитори, яким потрібно написати музи­ку балету. Що для цього необхідно? Для опери — лібрето. А для балету?
Виявляється, що для створення балетного спектаклю так само необхідне лібрето.
Отже, лібрето балету російського композитора минулого сто­ліття Сергія Прокоф'єва «Попелюшка» створене за мотивами відо­мої казки французького письменника Шарля Перро. Дійових осіб балету-казки характеризують яскраві та виразні мелодичні теми.
Послухаймо, як музика двох контрастних за звучанням фраг­ментів із балету «Па-де-шаль» («Танець із шаллю») та «Аморозо» («Закоханість») розповідає нам про події відомого казкового сю­жету.
     Слухання.
Слухання «Па-де-шаль» та «Аморозо» з балету С. Прокоф'єва
«Попелюшка».

Завдання та запитання учням.
  Як музика танців змальовує картини казкового сюжету?
   Які персонажі казки-балету постають перед нами в цих фрагментах?
  Який характер «Па-де-шаль» («Танець із шаллю»)?
  Які особливості «Аморозо» («Закоханість»)?
  Передайте характер музики пластичними рухами.
  Чи створив би композитор С. Прокоф'єв балет, якби не було казки, її літературного варіанта?
    Що приваблювало композитора в цій казці? (Сергія Прокоф'єва в сюжеті казки про Попелюшку найбільше приваблювала мрія про щастя, що перемагає всілякі перепони й розквіт: світлим почуттям любові.)
    Кому зрозуміла й до вподоби музика композитора С. Прокоф'єва?
    Що ви можете пригадати про його життя, творчість? "
    Як він «прийшов» до музики та став композитором?
Сергій Прокоф'єв народився в українському селі Сонцівка на Донеччині. З раннього дитинства музика оточувала його в рідній домівці — мати майбутнього композитора чудово грала на фортепіано. Сергійко заслуховувався прекрасними творами композиторів, намагався імпровізувати на фортепіано й уже з п'яти років почав створювати власні музичні твори. Свої перш дитячі опери «Велетень» та «На пустельних островах» він написав на власні лібрето.
Велику увагу композитор приділяв створенню музики для ді­тей. Ви вже чули її раніше. Згадайте його відомий «Марш» із «Ди­тячого альбому», симфонічну казку «Петрик і вовк», пісню «Ба­зіка» тощо. У багатьох творах Сергія Прокоф'єва ми зустрічаємо казкових або реальних героїв, які «прийшли» з літературних сю­жетів. Музика Сергія Прокоф'єва втілює гармонійне, радісне від­чуття життєвої краси та енергії.
   Вокально-хорова робота.
Розучування пісні. «Школярі-школярики». Сл. О. Вратарьова, муз. О. Злотника.
Усвідомлення   змісту   та характеру твору. Слухання   пісні    повністю. Розучування першого куплету пісні та приспіву. Проплескування   ритмічного рисунку, виконання окремих елементів мелодії. Виконання пісні сольно, парами, групами. Хорове виконання пісні під акомпанемент інструмента.

.Підсумки уроку.
Як ви розумієте слова з балетної абетки: па-де-де, кордебалет, пуанти, характерний танець? Поясніть.
Поміркуйте, чи мають головні герої балетної вистави свої музичні характеристики-портрети. Наведіть приклади.
Вам доручили створити сучасний балет. Який твір з художньої літератури ви оберете для літературної основи сюжету? Якими хореографічними засобами передасте боротьбу Добра зі Злом?
За допомогою ілюстрацій, уміщених у підручнику, а також інших матеріалів, підготуйте повідомлення про творчий шлях одного з видатних майстрів балету.

Немає коментарів:

Дописати коментар