Урок № 27
Тема уроку: Музика в мультиплікації
Мета уроку:
Навчальна: ознайомити дітей з жанром
кіномистецтва – мультиплікацією; надати доступні відомості про творчу
діяльність людей, які створюють музику і мультфільми; про мультиплікацію як вид
кіномистецтва; про історію кіностудії Волта Діснея та значення музики в
мультиплікації; допомогти зрозуміти особливості сучасних музичних явищ; навчити
розрізняти та виконувати вокальні твори сучасних напрямів; навчити висловлювати
емоційно-ціннісне ставлення до творів сучасного музичного та екранного
мистецтва; навчити створювати власні музичні композиції з використанням
комп’ютерних технологій;
Розвиваюча: через емоційний зміст музики Поля Дюка вплинути на емоції та
почуття учнів; формувати творчі здібності учнів.
Виховна: виховувати емоційну чутливість, здатність до
емоційних хвилювань, які виражені в музичних творах; добитися розуміння ролі виконавця і слухача в музичному мистецтві; виховувати любов до мистецтв, інтерес та
повагу до творчості митців.
Твори для слухання: Поль Дюк, Симфонічне скерцо «Учень чарівника» з м/ф «Фантазія»
Хорове музикування: „Мультики" Сл. Н. Кулик, муз. А. Мігай
Використання засобів мультимедіа:
Відеоряд: М/ф
«Фантазія» (кінокомпанія «Волт Дісней», 1940 р.); М/ф «Фантазія-2000»
(кінокомпанія «Волт Дісней»,1999 р.);
Поль Дюк, Симфонічне скерцо «Учень чарівника» (за баладою Гете) з
мультфільму «Фантазія».
Додатковий матеріал: Поль Дюка, Симфонічне скерцо «Учень чарівника» (симфонічний
концерт); “Історія анімації” (фрагментарне використання)
Вас зустріла незвичайна музика, які асоціації вона у вас
викликала?
Так, ми вже мандрували
стежками музики й живопису, телебачення, театру. Однак, напевно, для всіх
людей, не зважаючи на вік, одним із найулюбленіших видів мистецтва є
мультфільми!
Адже кожного разу
мультиплікаційні фільми насправді здатні приховувати від нас несподівані
чарівні таємниці і відкриття.
Не випадково Вас
зустріла фантастична музика адже тема нашого уроку “Музика в мультиплікації”.
Твір, який розпочав наш урок написав Поль Дюка́ (фр. Paul Dukas; 1 октября 1865)— видатний французький
композитор, музичний критик та педагог.
Народився у Парижі. З дитинства навчався грі на фортепіано, писати
музику почав з 14 років. Навчався в
Паризькій консерваторії. Першими великими творами Дюка стали дві увертюри,
написані в 1883 році.
Успіх здобув 1892 року, коли в Парижі. Найбільш відомі твори
1890-х років
— Симфонія C-dur і скерцо «Учень чарівника», написане за мотивами
однойменної балади Ґете. В обох роботах яскраво проявилося композиторська
майстерність Дюка, його жива, оригінальна оркестровка і самобутній
стиль.Незважаючи на успіх своїх творів, Дюка дуже критично ставився до них
і знищував рукописи, через що багато з його робіт цього часу не збереглися.
Пройшли роки, але сюжет скерцо не втрачає своєї чарівності, мабуть
найбільш відомий випадок творчого дуету-
це Дісней, який створив у 1940 році у своїй Фантазії ілюстрацію на музику Дюка.
Слухання: Уважно послухайте музичний твір.
Поль Дюка, Симфонічне скерцо «Учень
чарівника» -
відео- виконання
симфонічного оркестру
Аналіз прослуханого твору.
Сучасний
кінематограф не можна уявити без музики, але що може означати знайоме з
дитинства слово МУЛЬТИПЛІКАЦІЯ?
робота учнів зі словниками
Мультиплікація (анімація) — вид кіномистецтва, твір
якого виготовляється шляхом знімання послідовних фаз руху намальованих або
об’ємних об’єктів.
Мільйони дітей і дорослих усього
світу захоплюються мультфільмами ВолтаДіснея. А розпочався шалений успіх
видатної кінокомпанії у далеких 30-х рр. минулого століття з кумедного
персонажа — мишенятка Міккі Мауса. Уперше він з’явився в мультфільмі
«Пароплавчик Віллі» (1928 р.) Нині Міккі Маус — найупізнаваніший герой
мультфільмів, улюбленець кількох поколінь маленьких глядачів, а також логотип
самої кіностудії «Волт Дісней Компані».Упродовж майже столітньої історії студія
Дісней створила багато мультфільмів із чудовою музикою: «Білосніжка і Семеро
гномів», «Піноккіо», «Попелюшка», «Спляча красуня» тощо.
Музичний мультфільм «Фантазія» (1940 р.) дещо
вирізняється з-поміж інших кінострічок цієї компанії. Він складається з семи
епізодів, музичним фоном в яких звучать твори Йоганна Себастьяна Баха, Петра
Чайковського, Модеста Мусоргського, Франца Шуберта, Поля Дюка. Кожна частина
фільму має самостійний сюжет, а сполучними ланками між епізодами слугують Кадр
з мультфільму «Паравозик Віллі» Волт Дісней зі своїми персонажами невеликі
кіновставки за участю Філадельфійського оркестру.
«Фантазію» вважають справжнім
експериментом Волта Діснея, адже під час студійного запису в ній було вперше
використано стереофонічний звук (fantasound), а
видатні класичні твори стали музикою телеекрану.
У 1999 р. кіностудія «Волт Дісней»
випустила мультфільм «Фантазія-2000», у якому було застосовано сучасні
комп’ютерні технології. Один із сюжетів побудований за баладою Гете «Учень
чарівника».
Перегляд відеоматеріалу:
Поль Дюк, Симфонічне скерцо «Учень чарівника» (за баладою Гете)
з мультфільму «Фантазія»
-
Передайте
власні враження від музики.
-
Як
поєднані музичні та візуальні образи?
-
Визначте,
які інтонації переважають у творі — пісенні, танцювальні чи маршові?
Пригадайте музику балету «Весна священна» Ігоря Стравинського,
яку слухали у першому семестрі.
Мультиплікатори «Фантазії» запропонували своє бачення музики
І. Стравинського —
картини зародження життя на Землі, від амеби до першого земноводного, панування
і загибель динозаврів. Порівняйте свої
враження від прослуханої музики з інтерпретацією художників-аніматорів.
Перегляд відеоматеріалу:
Фрагменти мультфільму «Фантазія» (1940 р. і 1999 р.)
Ігор Стравинський, «Весна священа» з мультфільма «Фантазія2000»
Аналіз твору за планом:
·
Розкажіть
про своє враження від твору.
·
Назвіть
характерні особливості звучання музики. Мультиплікаційного
ряду.
·
Чи
сподобалися ці твори, чим саме?
·
Які
грані творчості підсилили дует музики і мультиплікації? (яскравість портретних
характеристик образів, неповторна ритмічна раскрепощенність, фантазія тощо)
Захопившись ідеєю змішати
класичну музику з анімацією, композитор Леопольд Стоковський вирішив утілити в
життя сміливий задум — створити серію анімованих інтерпретацій музичних тем.
Допоміг йому в цьому музичний критик Дімс Тейлор, який також
зіграв роль церемоніймейстера на початку фільму і між його частинами.
Робоча назва анімаційного проекту — «Мультфільм-концерт», однак Стоковський
називав його «фантазією», яка невдовзі й стала офіційною назвою.
Перегляд відеоматеріалу:
фрагмент з м/ф «Фантазія»: Токата і фугаре мінор Й.-С. Баха
-
Порівняйте
з іншими інтерпретаціями цього твору, які ви слухали на уроках
-
Уявіть
себе мультиплікаторами, усно підберіть візуальний ряд до одного з класичних
творів, який найбільше запам’ятався.
Вокально-хорова робота:„Мультики"Сл. Н. Кулик, муз. А. Мігай
Виконання пісні:Караоке„Мультики"
Сл. Н. Кулик, муз. А. Мігай
-
Розпівування.
-
Звукова
гімнастикамасаж щитоподібна залоза, який можна виконувати у такому порядку:
Сядьте зручно. Розслабтеся, заспокойтеся. Рівно, протяжно, на
одній висоті вимовляйте звук [а].
Вимова звука [и] (активізує роботу мозку, нормалізує функцію нирок).
Промовляння звука [о] (нормалізує стан середньої частини грудної
клітки).
Чергування
звуків [о], [и] (масажує серце).
-
Дихальна
гімнастика:
Вправа
1: «Вдих аромату квітки»
Вправа
2: «Надуваємо, здуваємо кульки»
Вправа
3: «Подули на кульбабу»
Підбиття підсумків уроку. Рефлексія (Методичний прийом
«Підіб’ємо підсумки»):
промовляння
учнів за такою схемою:
На уроці я дізнався…
-
зрозумів…
-
навчився…
Я не вмів, а тепер вмію…
Я змінив своє ставлення до …
На наступному уроці я хочу…
Домашнє завдання: (розподіл учнів на три групи)
Домашнє завдання: (розподіл учнів на три групи)
І група – історики:
-
зібрати
відомості про історію створення мультфільму “Як козаки…”;
-
зібрати
факти про особливості мульт-стрічки;
-
підготувати
короткі відомості про автора-режисера мульт-стрічки.
ІІ
група- дослідники:
-
дослідити
особливості м/ф “Як козаки…”;
-
дізнатися
про авторів музики мультфільму.
-
Зібрати
короткі відомості про м/ф “пригоди Капітана Врунгеля”, “Лікар Айболіт”.
ІІІ група- мистецтвознавці:
-
дізнатися
про значення й особливості музики м/ф “Як козаки…”
Немає коментарів:
Дописати коментар