понеділок, 13 квітня 2020 р.

Урок № 28 Тема уроку: Музика в мультиплікації


Урок № 28                                                                                      
Тема уроку: Музика в мультиплікації

Мета уроку:
Навчальна: ознайомити дітей з жанром кіномистецтва – мультиплікацією; надати доступні відомості про творчу діяльність людей, створюючих музику і мультфільми,  про мультиплікацію як вид кіномистецтва; про історію кіностудії Волта Діснея та значення музики в мультиплікації;навчити розуміти особливості аранжування народної музики та специфіку традиційної і сучасної обробки народної музики; навчити розуміти  особливості відображення етнічних мотивів у сучасному мистецтві; навчити виразно виконувати пісні, створювати елементарний супровід до них, порівнювати оригінальні твори та їх аранжування; надати можливість самостійно інтерпретувати музику сучасності, розуміючи взаємозв’язок традицій і новаторства.
Розвиваюча: через емоційний зміст музики М. Скорика, Б. Буєвського, В. Губи, І. Поклада вплинути на емоції та почуття учнів; розвивати вокально-хорові та музично-ритмічні навички;  створити умови для прояву самостійністі  у процесі пізнання музичних явищ сучасності, прагнення використовувати  інтернет-ресурси, комп’ютерні програми з музичного мистецтва у пошуково-дослідній і соціокультурній діяльності; за допомогою мистецьких прикладів уроку формувати творчі здібності учнів.
Виховна: надати можливість висловлювати критичні судження щодо музичних явищ сучасності, виявляти естетичне ставлення до них, аргументовано доводити власну позицію щодо музичних явищ сьогодення під час дискусії, брати участь у різних видах індивідуальної і колективної музичної діяльності; виховувати емоційну чутливість, здатність до емоційних хвилювань, які виражені в музичних та мультиплікаційних творах; виховувати любов до музичного мистецтва, вітчизняної анімації, інтерес та повагу до творчості композиторів та режисерів.

Твори для слухання: ,Мирослав Скорик, музика з м/ф «Як козаки куліш варили», Борис Буєвський, музика з м/ф «Як козаки у футбол грали», «Як козаки олімпійцями стали», Ігор Поклад, музика з м/ф «Як козаки мушкетерам допомагали», «Як   козаки на весіллі гуляли”, «Як козаки в хокей грали», «Як козаки наречених рятували”, Володимир Губа, музика з м/ф «Як козаки сіль купували», «Як козаки інопланетян зустрічали»
Хорове музикування: «Гей, ви, козаченьки» муз. Г. Татарченка, вірші В. Крищенка
Використання засобів мультимедіа:
Відеоряд: М/ф «Про козаків» (реж.В. Дахно, 1967–1989), М/ф «Пригоди капітана Врунгеля» (реж.Д. Черкасський, 1976–1979)


 Сучасний кінематограф не можна уявити без музики, але що може означати знайоме з дитинства слово МУЛЬТИПЛІКАЦІЯ?Що вам відомо про те, як створюють мультфільми?
Розповідь про створення мультфільмів
            Мультфільми створюють художники-мультиплікатори. Їх ще називають аніматорами, тому, що вони оживляють малюнки або ляльки. Назва анімаційне кіно походить від
Робота учнів зі словниками
             Треба намалювати дуже багато кадрів, щоб застиглі образи почали рухатися.
Плівка у кінопроекторі біжить зі швидкістю 24 кадри за секунду. Уявіть, скільки потрібно малюнків для фільму, який триває 10 хвилин!
             На кіностудії працюють люди багатьох професій. Наприклад, мультфільм не можна створити без режисера, який придумує фільм і добирає акторів на різні ролі. Потрібні також сценаристи, які вигадують історію, бутафори, які виготовляють предмети та декорації, звукорежисери, що записують фонограму.
             Першим намальованим мультфільмом в світі був американський "Навкруги кабіни", першим мультфільмом, де використані ляльки,"Цирк Шалтая-Болтая". А першим звуковим мультфільмом – "Пароплавчик Віллі" Уолта Діснея.
            Українська анімація відома далеко за межами нашої країни. Вітчизняні митці створили чимало мультфільмів як для дорослих, так і для юних глядачів. Поряд із режисерами й художниками-мультиплікаторами значна заслуга в успіхах української мультиплікації належить композиторам, які створюють цікаву музику до фільмів.
            Найвідомішими в українському кінематографі стали дев’ять короткометражних мультфільмів про пригоди козаків. Автор сценарію і режисер легендарного козацького серіалу — Володимир Дахно. Герої цих мультфільмів — козаки Грай, Око і Тур. Це своєрідні національні символи, оскільки в їхніх образах відображаються найкращі риси українського народу: сміливість і допитливість, кмітливість і готовність допомогти ближньому, доброта і щирість.
           Перший мульфільм циклу «Як козаки…» українські глядачі побачили в далекому 1967 р., останній вийшов у 1995 р. В одному з інтерв’ю Володимир Дахно згадував цікаві історії про створення фільмів: «Я не дуже довго мудрував з козаками. Взяв тай намалював трьох запорожців на кшталт трьох мушкетерів. Один вийшов кругленький і низенький, другий — худий і високий, третій — здоровий та рум’яний молодець. Потім мені казали, що я дуже точно передав в цих персонажах український характер».
            Імена козаків у мультфільмах не звучать, адже згідно зі сценарієм у проектах відсутні діалоги (за винятком вступного або заключного тексту від автора). Проте і без слів все стає зрозумілим, бо всі сцени й дії легко сриймаються.

            Оскільки персонажі мультфільмів не мають реплік, замість них великого значення набуває музичний супровід. Музику для різних епізодів написали відомі українські композитори: Мирослав Скорик, Борис Буєвський, Володимир Губа, Ігор Поклад.
            Характерною особливістю цих фільмів було використання прийому типологізації. Так, головні персонажі Око, Грай та Тур є уособленням і певних типів, і рис українського національного характеру. В жанрі комедії зроблено і фільм Г. Уманського «Як жінки чоловіків продавали» .
За сюжетом мультфільмів персонажі потрапляють в усілякі пригоди, зустрічаються з людьми різних країні епох: мушкетерами, античними богами й олімпійцями та навіть  з прибульцями. Демонструвати чудеса козацьких подорожей і перемог допомагає музика. Митці намагалися підкреслити характерні рухи персонажів шляхом зміни ритму, темпу й гучності музики. У всіх фільмах можна почути інтонації українських народних пісень, танців, маршів. Мирослав Скорик використовує також вокаліз (спів на «ту-ду-ду…»), а Ігор Поклад в останній фільм включає народну пісню.
Вчитель:
-                     Поміркуйте, які музичні інструменти можуть «озвучити» удар булави, стрибок з висоти на землю.
-                     А які зобразити замріяність закоханого козака чи тужливі думки героя за рідною землею?
            Цікавим продовженням історії про анімаційних козаків можна вважати комп’ютерну гру-квест «Як козаки Мону Лізу шукали».
Перегляд відео-фрагментів мультфільмів про козаків
Аналіз за планом:
-                     Розкажіть про своє враження від твору.
-                     Назвіть характерні особливості звучання музики. Мультиплікаційного ряду.
-                     Чи сподобалися ці твори, чим саме?
-                     Які грані творчості підсилили дует музики і мультиплікації? (яскравість портретних характеристик образів, неповторна ритмічна розкутість, фантазія тощо)
-                     Охарактеризуйте музику.
-                     Як вона відповідає подіям, що відбуваються.
            Серед зразків української анімації для дітей надзвичайної популярності у 1970-1980-хрр. Здобули багатосерійні фільми «Пригоди капітана Врунгеля» та «Лікар Айболить» режисера Давида Черкаського.

         Музику до цих мультиплікаційних історій написав Георгій Фіртіч.

Мультфільм «Пригоди капітана Врунгеля» про кругосвітні подорожі досвіченого моряка Врунгеля, який зголошується взяти участь у міжнародній вітрильній регаті (змаганняхнаяхтах). Однак на борт його судна потрапляє викрадена з музею статуя Венери, на яку полюють агент Ікс-ікс-нуль-нуль-ікс і безжалісні гангстери.
Неймовірні пригоди героїв супроводжуються музикою, піснями, з-поміж яких найвідомішою є комічно-пародійна пісенька «Ми — бандито, гангстерито… » на вірші Є.
Чеповецького.Сім серій мультфільму про доброго лікаря Айболита, який лікує звірів у себе вдома і рятує їх від страшного розбійника.
І група – історики: Герої мультфільму «Пригоди капітана Врунгеля» Фрагменти з мультфільму «Лікар Айболить» Бармалея, створено за мотивами казок Корнія Чуковського.
ІІІ група – мистецтвознавці: Цікавий музичний фрагментфільму — опера «Муха-Цокотуха» у виконанні «всесвітньовідомої трупи» солістів-вокалістів у супроводі грамофона під керуванням маестро Бармаліні.
Вчитель: Класикою української кіноматографії сьогодні вважається двосерійний пригодницький анімаційно-ігровийфільм «Остров скарбів», режисером якого став успішний уже на той час Д. Черкаський. «Острів скарбів» створено за мотивами однойменного роману Р.-Л. Стівенсона, у якому йдеться про пошуки скарбів легендарного пірата Флінта. Особливістю мультфільму є те, що в ньому вдосталь жартів і кумедних ситуацій, багато з яких є нічим іншим, як пародією на американські мультфільми та вестерни. Мультиплікаційний розвиток сюжету переривається музичними номерами — кліпами, знятими за участі акторів, які «ілюструють» події. Пізніше сюжет мультфільму ліг в основу сценарію мюзиклу, музику до якого написав композитор Володимир Бистряков.
У музично-пластичних номерах використано і пісні з анімаційної кінострічки, і нові композиції.
Відео-фрагменти українських мультфільмів
«Пригоди капітана Врунгеля»
«Лікар Айболить», «Остров скарбів»
1.                  Яка музика привернула вашу увагу?
2.                   Яка пісня вам найбільше сподобалася? Чому?
Вокально-хорова робота: Г.Татарченко «Гей, ви, козаченьки»

Перевірка засвоєння знань:
1.Поясніть поняття «мультиплікації», або «анімації».
2.Розкажіть про значення музики в мультфільмах на прикладах.
Підбиття підсумків уроку. Рефлексія - методичний прийом «Підіб’ємо підсумки».
 Домашнє завдання:
Створення музичного проекту (групова робота):
Перегляньте мільтфільми, про які йдеться у темі наших уроків, інші українські анімаційні стрічки та запропонуйте ідеї комп’ютерних ігор за їхніми сюжетами.
 Продумайте й обговоріть варіанти відповідної музики для супроводу гри.
 Для ознайомлення відвідайте веб-сайт гри «Острів Скарбів».


Немає коментарів:

Дописати коментар