понеділок, 13 квітня 2020 р.

Урок 28 Тема: У музичному театрі: балет


Урок  28                                                                                          
Тема: У музичному театрі: балет

Мета: поглибити знання учнів про балет. Розширити розу­міння учнями поняття «балет».
Розвивальна: розвивати мистецький  світогляд, естетичний  смак учнів;
Виховна: прищеплювати  учням  зацікавленість  музичним  мистецтвом, зокрема  інструментальною  музикою.
Музичний  матеріал: П.Чайковський фрагменти з балету «Лускунчик»: «Па- де-де», «Вальс квітів», «Вальс снігових пластівців»,  «Школяри-школярики» вірші О.Враторьова муз. О.Злотника..

Літературною основою балетної вистави, як і оперної, є лібрето. У створенні балету беруть участь танцівники і балетмейстер, симфонічний оркестр і диригент, художники по костюмах та художники-декоратори.
            Балет, як і опера, зародився в Італії, де полюбляли і веселі танцювальні сценки на карнавалі, і пишні урочисті видовища з величавими танцями знатних дам і кавалерів. У Франції в той самий час розквітло мистецтво придворного балету та сформувалася його специфічна хореографічна мова.
            Прагнучи зробити свій танець легким, повітряним, танцівниці намагалися встати на кінчики пальців, що привело до винаходу пуантів, розвитку техніки жіночого танцю.
Балет складається із класичного танцю, характерного танцю і пантоміми.
            Але потрібно розуміти особливості його складових. Класичний танець дуже граціозний. Всі його рухи і пози витончені та піднесені.
            Характерний танець побудований на основі не класичних, а народних хореографічних елементів.
            І, нарешті, не менш важлива ще одна складова частина балету — пантоміма (від грецького — «все відтворюючий наслідуванням»). Це рухи, жести, якими актори ніби розмовляють одне з одним. За допомогою пантоміми передається зміст вистави, розвиток її сюжету.

Петро Ілліч Чайковський (1840—1893) — видатний росій­ський композитор, диригент, педагог, музичний діяч.
Він був неперевершеним майстром відображення духовного світу людини в музиці. У своїх творах П. Чайковський розкрив усю гаму людських почуттів — від ліричного спокою до безмежно глибокого горя.
Твори композитора ввійшли до скарбниці світової культури. Серед найкращих — опери «Євгеній Онєгін», «Пікова дама», «Че­ревички», балети «Лебедине озеро», «Спляча красуня», «Лускунчик », численні вокальні та симфонічні твори.
Петро Чай­ковський кілька років поспіль проводив літо на лоні української природи — у Кам'янці та Вербівці на Черкащині, у Браїлові на По­діллі, бував на Сумщині, у Києві, Харкові та Одесі. Іноді він при­їжджав у ці улюблені місця і восени, і взимку, поєднуючи відпочи­нок із творчою працею.
Дід Петра Чайковського, видатного російського композито­ра XIX ст., Петро Чайка був випускником Київської академії. Він жив на Полтавщині неподалік від села Гриньки, де народився Ми­кола Лисенко.
Мальовнича українська природа, чарівні народні наспіви й привітні люди надихали митця на творчість.
Його творчість тісно пов'язана з Україною — композитор уваж­но вивчав життя і побут народу, записував народні пісні, розумів духовний світ українського народу, втілюючи почуте й побачене у своїх творах. Не випадково Національна музична академія Укра­їни носить ім'я видатного російського композитора Петра Ілліча Чайковського.
Учитель. Ми вже не раз чули, як у творах Петра Чайковсько­го надзвичайно талановито, виразно й по-новому звучать мелодії народних пісень, зокрема й української веснянки «Вийди, вийди, Іванку» — у фіналі Першого концерту для фортепіано з орке­стром.
Давайте згадаємо ці музичні твори, прослухаємо та виконаємо їх. (Метод забігання вперед і повернення до вивченого.)
Пригадайте інші приклади українських народних пісень, які лягли в основу музичних творів
         Слухання.
«Лускунчик» Петра Ілліча Чайковського — один із найпопулярніших у світі балетів, який у багатьох країнах став частиною новорічно-різдвяного святкування. В основу лібрето цього балету покладено сюжет казки Е. Т. Гофмана «Лускунчик та мишачий король». Композитор створив геніальну музику, найголовніша тема якої — пошуки людиною своєї справжньої суті.
Чудова музика П. Чайковського вабила багатьох хореографів, тому балет пережив рекордну кількість постановок. Його трактували і як просту дитячу виставу, і як розкішну різдвяну казкову феєрію, балет-свято, балет-гру. В різний час на різних сценах свої сценічні версії «Лускунчика» втілювали різні хореографи.
Пригадайте, про що розповідається в казці «Лускунчик та мишачий король». Які фрагменти з цього балету ви слухали раніше?
            Звучання яких музичних інструментів вам вдалося розпізнати в балеті П. Чайковського? Які з них виконували головну мелодію кожного танцю?
            В яких регістрах звучать музичні інструменти в танці феї Драже? Як ви гадаєте, зі скількох частин складається цей танець?
            Який тембр мають струнні інструменти скрипка та арфа? Порівняйте їхнє звучання.
            Опишіть тембр духових інструментів: флейти, труби і валторни. В якому танці вони виконували основну мелодію?
        Як ви гадаєте, чи допомогли вам тембри музичних інструментів пригадати казку і «побачити» танці героїв балету?

         Вокально-хорова робота.
Розучування пісні. «Школярі-школярики». Сл. О. Вратарьова, муз. О. Злотника.
Усвідомлення   змісту   та характеру твору. Слухання   пісні    повністю. Розучування першого куплету пісні та приспіву. Проплескування   ритмічного рисунку, виконання окремих елементів мелодії. Виконання пісні сольно, парами, групами. Хорове виконання пісні під акомпанемент інструмента.
         Підсумки уроку.
     Який танець із балету П. Чайковського «Лускунчик» вас найбільше вразив? Розкажіть.





Немає коментарів:

Дописати коментар