понеділок, 16 березня 2020 р.

25 урок Тема: Мюзикл.

Урок №25                                                                               
Тема: Мюзикл.

Мета: Ознайомити з особливостями жанру мюзиклу, розглянути історію виникнення мюзиклу, ознайомити з відмінностями мюзиклу від класичних музично-театральних жанрів, ознайомити з сюжетами та композиціями окремих мюзиклів, надати основні знання про відмінності між оперою, оперетою, балетом і мюзиклом.
Розвивати вміння учнів уважно слухати музичні номери з мюзиклу та надавати їм характеристику, розвивати вміння співставляти музично-театральні жанри з мюзиклом, розвивати вміння виконувати сольно пісню під фонограму.
Виховувати інтерес до жанру мюзиклу, ціннісне ставлення до сучасних театральних жанрів.
Основні поняття для засвоєння: історія виникнення мюзиклу, відмінності мюзиклу від класичних музично-театральних жанрів.
Твори, що вивчаються на уроці:
·        Р. Коччанте. Пісні «Belle», «Danse mon Esmeralda» та «Le Temps de cathédrales» із мюзиклу «Собор Паризької Богоматері» у виконанні Б. Пельтьє.
·        Відеофрагменти сучасних мюзиклів.
·        «Лебеді» муз. Г. Улиуької вірші М. Ярошенко.
Хід уроку

Сьогодні я знову запрошую вас до театру. На сцені — мюзикл. Пропоную вам познайомитися з новим жанром, який набув розвитку в театрі та кіно. Мюзикли полюбляють як дорослі, так і діти. В основі багатьох творів цього жанру — відомі класичні твори художньої літератури та твори для дітей.
        Актуалізація опорних знань. Парне опитування.
-         Що таке рок-опера?
-         Чим вона подібна та чим відмінна від опери та мюзиклу?
-         Наведіть приклади.
-         Про шо  розповідає історія рок-опери «Біла ворона»?
-         Поділіться своїми враженнями від цього твору.
-         Які музичні номери з рок-опер вам сподобалися найбільше?
-         Розкажіть про них та їхні характерні засоби виразності.
     Новий матеріал для засвоєння. Розповідь про мюзикл: характерні особливості, історію виникнення.
Мюзикл (іноді його ще називають музичною комедією) — це музично-сценічний твір, в якому переплітаються діалоги, пісні, музика, танці, при цьому сюжет, як правило, нескладний.
Мюзикл — постановочний жанр. Робота над кожним проектом починається з написання п’єси. Постановку п’єси здійснює режисер, якому часто можуть допомагати балетмейстери та фахівці зі співу.
Мюзикл – один  із  найкомерційніших жанрів театру. Це обумовлено його видовищністю, розмаїттям тем, необмеженістю у виборі виражальних засобів для акторів. Під час постановки мюзиклів часто використовуються масові сцени зі співом і танцями, нерідко застосовуються різні спецефекти.
Для мюзиклів також характерним є використання вокально-хореографічних ансамблів, естрадна манера співу, розмови між музичними номерами.
Мюзикл виник у 1920-х роках у США. До найкращих зразків цього жанру належать «Оклахома» Р. Роджерса, «Співаючи під дощем» Дж. Келі, «Вестсайдська історія» Л. Бернстайна, «Моя чарівна леді» Ф. Лоу, «Людина з Ламанчі» М. Лі, «Привид опери» Е. Веббера та інші.
Досягненням композитора Е. Веббера став мюзикл «Привид опери» («The  Phantom  of  the  Opera»), який містить у собі елементи детективу та трилеру. У 1985 році на лондонській сцені відбулася прем’єра  французького мюзиклу «Знедолені» («Les Miserables») К.-М. Шонберга за мотивами  однойменного  роману  В. Гюго.
Упродовж  останніх  років з’явилися яскраві французькі мюзикли «Собор Паризької Богоматері» (Р. Коччанте), «Ромео і Джульетта», «Віднесені вітром» (Ж. Пресгурвіка) тощо.
Перший український мюзикл — «Фемінізм по-українськи» О. Коломійцева. У 2010 році з’явився перший український дитячий мюзикл «Бджілка» В. Тиможинського і В. Чепелюка, а у 2012 році — «Кицин дім» за п’єсою С. Маршака, композитор — С. Бедусенко.
Музичний словничок
Мюзикл (від англ. musical   play — музичний спектакль) — музично-сценічна вистава, в якій поєднуються різноманітні жанри і виражальні засоби естрадної та побутової музики, хореографічного, драматичного й оперного мистецтва.
     Робота зі схемою.
-         Розгляньте схему, на якій зображено спільні риси складних тетральних жанрів .
-         Чи зможете ви назвати їхні відмінні риси?
Спільні риси опери, оперети та мюзиклу:
v приналежність до театральних жанрів;
v наявність літературної основи, розподіл сценарію на акти;
v гра акторів, використання хореографії, хору;
v вокальні номери (сольні, ансамблеві, хорові);
v музичний супровід (оркестровий або фонограмний);
v оформлення сцени декораціями;
v акторські костюми.
Музичне сприймання. Р. Коччанте. Пісні «Belle», «Danse mon Esmeralda» ma «Le Temps de cathédrales» із мюзиклу «Собор Паризької Богоматері» у виконанні Б. Пельтьє.
     Аналіз музичних творів.
-         Розкажіть про своє враження від пісень мюзиклу.
-         Охарактеризуйте рівень майстерності виконавця пісень і тембр його голосу.
-         Визначте характер та музичні образи творів.
-         Назвіть засоби музичної виразності композицій.
-         Які особливості жанру мюзиклу відчувалися в творах?
   Новий матеріал для засвоєння. Розповідь про мюзикл «Собор Паризької Богоматері».
«Собор Паризької Богоматері» («Нотр-Дам де Парі») (фр. Notre Dame de Paris) — відомий французько-канадський мюзикл, створений за мотивами однойменного роману В. Гюго. Композитор — Ріккар  - до Кончайте. Автор лібрето — Люк Пламондон. Прем’єра мюзиклу відбулася в 1998 році в Парижі. Основою мюзиклу стала розповідь про кохання горбаня-дзвонаря собору до циганки Есмеральди; події відбуваються в соборі Паризької Богоматері.
Пісні «Belle» та «Le Temps de cathédrales» стали світовими хітами.
Собор Паризької Богоматері (Нотр-Дам де Парі) (фр. Notre Dame de Paris) — собор y Парижі (Франція), присвячений Діві Марії, матері Ісуса Христа. Один із найпрекрасніших витворів готичного мистецтва.
У соборі вбачається подвійність стилістичних впливів: з одного боку, присутні відгомони романського стилю з властивою йому могутньою і щільною єдністю, а також використовуються новаторські архітектурні досягненя готичного стилю, який додає будівлі легкості і створює враження простоти вертикальної конструкції.
   Виконання творчого завдання.
Перегляньте відео сучасних мюзиклів та поділіться своїми враженнями*.
Ж. Пресгурвік. Мюзикл «Ромео і Джульетта» — «Les Rois du monde» («Королі нічної Верони»), дует Ромео та Джульєтти «Aimer» («Кохання»). Мюзикли «Знедолені» К.-М. Шонберга та «Привид опери» Е. Веббера (фрагменти).
    Новий матеріал для засвоєння. Бесіда про популярні мюзикли.
-         Які з цих мюзиклів вам знайомі?
-         Про що у них йдеться?
Мюзикл «Ромео і Джульетта» за мотивами твору В. Шекспіра написав французький композитор, сценарист і актор Жерар Пресгурвік. У 2001 році відбулася прем’єра мюзиклу на французькій сцені. Головні ролі виконували Ендрю Бівіс і Лорней Вонт. Мюзикл було перекладено російською, англійською, німецькою, італійською, угорською, японською та іспанською мовами.
Мюзикл «Знедолені» композитора Клода-Мішеля Шонберга  і   лібретиста  Алена Бубліля дав друге народження однойменному твору В. Гюго.
Сценічна версія була представлена 17 вересня 1980 року в Парижі. Головні ролі виконувати Моріс Баррьє, Жак Мерсьє, Роз Лоранс та Фаб’єн Гюйон. Хоча спектаклю вже понад тридцять років, він і досі на сценах світових театрів. «Знедолених» також переклали багатьма мовами.
За мотивами мюзиклу в 2012 р. було знято однойменний бри-танський драматичний фільм-мюзикл (режисер — Т. Гупер). який за короткий період часу отримав кілька премій і номінацій.
Мюзикл «Привид опери» Ендрю Ллойд Веббера створений у 1986 році на основі однойменного роману Г. Леру. Сюжет  мюзиклу   розкриває  історію   кохання   Крістін та Рауля, які перемагають злого Привида опери, що стояв на перешкоді таланту та коханню. Глядачі розуміють, що справжні щирі почуття можуть здолати навіть злих привидів, зробити найжорстокіше серце м’яким і добрим.
  Виконання творчого завдання.
Розгляньте фотоілюстрації (с. 167). Як ви вважаєте, яким мюзиклам, які ми вивчали на уроці, відповідає кожна із них?
     Поспівка. Вправи для розвитку музичною слуху та голосу (за вибором вчителя).
     Розучування пісні «Лебеді» муз. Г. Улиуької вірші М. Ярошенко.
Розучування усієї пісні.
Виконання пісні під супровід музичного інструмента та під фонограму. Показ рукою руху мелодії.
Виконання першого куплету ланцюжком.
Заспіваймо пісню сольно під фонограму.
  Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.
-         Що таке мюзикл?
-         Розкажіть про особливості цього жанру.
-         Чим відрізняється мюзикл від звичайного спектаклю?
-         Які мюзикли сучасних композиторів ви знаєте?
-         Розкажіть про музику цих творів.
-         Який сюжет зацікавив вас найбільше?
-         Розкажіть про українські мюзикли.
   Домашнє завдання.
З’ясуйте за допомогою програми телепередач, чи транслюють мюзикли на телеекранах. Чи звучать мелодії мюзиклів по радіо?
     Для допитливих — виконання музичного проекту.
МУЗИЧНИЙ ПРОЕКТ «СУЧАСНІ МЮЗИКЛИ»
Мета: підготувати та випустити шкільну тематичну газету, присвячену сучасним популярним мюзиклам.
Очікуваний результат: шкільна газета.
Типологія проекту: груповий, короткотривалий, інформаційний, му-зичний.
ПЛАН СТВОРЕННЯ ПРОЕКТУ:
Об’єднайтеся з друзями у три групи для створення проекту.
1.  «Журналісти» — проведіть опитування серед учнів класу або школи про улюблені сучасні мюзикли, оформіть дані опитування у вигляді діаграми.
2.«Мистецтвознавці» — знайдіть серед інформаційних джерел відомості про улюблені мюзикли учнів, підготуйте статті до шкільної тематичної газети.
3.«Художники» — оформіть газету на ватмані. Розмістіть статті та діаграми з опитуванням, додайте відповідні ілю-страції та фотографії.
Презентуйте свою газету та розмістіть її в інформаційному куточку школи.

Немає коментарів:

Дописати коментар